.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عالم ربانی مهدوی و يكسالی که گذشت
در آستانه سالروز ارتحال جانگداز عالم رباني, فقيه صمداني حضرت حجه الاسلام والمسلمين حاج قربانعلي مهدوي برآن شديم كه به گوشه اي از زندگي پربار ايشان بپردازيم
عالم ربانی مهدوی و يكسالی که  گذشت


در آستانه سالروز ارتحال جانگداز عالم رباني, فقيه صمداني حضرت حجه الاسلام والمسلمين حاج قربانعلي مهدوي برآن شديم كه به گوشه اي از زندگي پربار ايشان بپردازيم
ايشان يكي از علما موفق و از چهره هاي درخشان استان مازندران محسوب مي شد كه در اخلاق و تقوا و ساده زيستي نمونه بود . وي انسان خدا ترس و مهربان و دلسوزي بود كه براي حل مشكلات مردم و ايجاد وحدت و يك دلي تلاش زايد الوصفي داشت. تواضع و صداقت او زبانزد خاص عام و معنويتش حلال بسياري از مشكلات بود
ايشان با اين خصائص حسنه از محبوبيت خاصي در بين مردم برخوردار شده بود كه از آن براي تقويت اسلام و ارزشهاي اسلامي و حل گرفتاري ها و معضلات مردم استفاده مي كرد . با وجود اين اوصاف هميشه خود را مديون نظام و شهدا و خانواده هاي معظم آنان مي دانست .
اين روحاني جليل القدر در دي ماه سال 1317 هجري شمسي در كياسر و در خانواده مذهبي و روحاني چشم به جهان گشود . پدر بزرگوارش مرحوم شيخ اسماعيل و پدر بزرگش مرحوم شيخ اسحاق و جدش مرحوم شيخ مهدي واعظ همه از علماء وارسته و پرهيزكار بودند كه نام و ياد آنها همواره به بزرگي بر سر زبان مردم آن ديار است
اين عالم فرزانه بعد از سپري ساختن دوران كودكي و فراگيري قرآن مجيد به سبب علاقه زياد به مكتب غني اهل بيت و روحانيت شيعه تصميم گرفت در اين مسير مقدس گام بردارد لذا از سال 1326 شمسي در زادگاهش مشغول به تحصيل به علوم ديني شد بعد از گذشت يك سال به شهر مقدس قم سفر كرد و بيش از 30 سال در جوار مرقد مطهر كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(س) به ادامه تحصيل و تدريس علوم حوزوي مشغول بود .
معظم له در طول مدت حضورش در حوزه قم از محضر اساتيد گرانقدري چون حضرات آيات : نحوي , مصطفي اعتمادي , محمد تقي ستوده , محمد فاضل لنكراني و علامه حسن زاده آملي استفاده كرده و مقدمات و سطح را نزد آنان به پايان رساند . انگاه در حوزه درس خارج فقه و اصول از محضر ايات عظام : سيد محمد رضا گلپايگاني , مير زا هاشم آملي و امام خميني (ره) و اساتيد گرانقدر ديگر بهرمند شد .
مرحوم مهدوي در كنار تحصيل علوم ديني به فعاليتهاي سياسي همچون سخنراني و تبليغ عليه رژيم منحوس پهلوي مشغول و با شروع نهضت امام خميني (ره) در سال 1342 شمسي در كانون گرم مبارزات قرار داشت و در اين راه رنجها و تلخي هاي فراواني را به جان خريد اما هرگز از اهداف خود دست بر نداشت . ايشان همچنين در دوران دفاع مقدس در زمينه كمك و حضور در جبهه هاي حق عليه باطل تلاش و در باز سازي مناطق جنگ زده فعاليت بسياري داشت .

ايشان درچهارم خرداد سال 1360 به درخواست مومنين كياسر از طرف حضرت امام خميني به امامت جمعه منصوب گرديد . فرازي از حكم امام خميني(ره):
" جناب مستطاب ثقه الاسلام والمسلمين حاج شيخ قربانعلي مهدوي كياسري (دامت افاضاته ) بر حسب تقاضاي جمعي از اهالي محترم كياسر و تاييد حضرات آقايان علماي اعلام (دامت براكاتهم ) جناب عالي از طرف حضرت امام خميني (مدظله العالي ) به سمت امام جمعه كياسر چهاردانگه (ساري) منصوب مي شويد ... "
از اين مرد بزرگ كه به مدت ده سال امامت جمعه كياسر را بر عهده داشت خدمات بسياري به يادگار مانده است كه به بيان سه مورد ازآن اكتفا مي شود :
1. تاسيس حوزه علميه حضرت ولي عصر (عج)
2. احداث مدارس و اماكن آموزشي و فرهنگي و اعزام مبلغين به مناطق مختلف و حل اختلافات و رسيدگي به مشكلات مردم
3. تلاش بي وقفه براي احداث شبكه آب و برق در كياسر و بازديد از روستا ها و مناطق دور دست و حل معضلات آنها .

ايشان در 29 مرداد سال 1369 شمسي به راميان يكي از شهر هاي سر سبز استان گلستان منتقل شد و امامت جمعه آن شهر را پذيرفت . مردم راميان هم با شور و شوق فراوان استقبال گسترده اي را در يك روز باراني از ايشان به عمل آوردند.
حلم و بردباري دركنار مردمي بودن آن مرحوم و علاقه متقابل مردم نسبت به ايشان باعث شد ه آن عالم متعهد بتواند در مدت 13 سال حضور در شهرستان راميان خدمات ارزشمندي را از خود به يادگار بگذارد كه اهم آنها عبارتند از :
1. گرفتن سند 374 هكتاري زمين هاي موقوفه گل چشمه كه متعلق به حوزه علميه سعديه راميان بوده و سالها حقش پايمال شده بود
2. احياي مدرسه علميه سعديه راميان در سال 1370 و همچنين تاسيس واحد خواهران اين مدرسه كه اين حوزه همچنان به فعاليت خود مشغول است.
3. ساخت منزل مسكوني امام جمعه و تجهيز آن به وسايل مورد نياز
4. تهيه زميني به مساحت 5000 متر مربع جهت احداث مصلاي شهرستان راميان
5. پي گيري هاي لازم و ملاقات هاي حضوري و ارسال نامه هاي متعدد به مسئولين زيربط جهت شهرستان شدن راميان كه به حمداله به تحقق پيوست.
6. فراهم نمودن زمينه ي مناسب جهت تجهيز زايشگاه راميان.
7. اخذ 25000000 تومان از رياست محترم جمهوري كه در امور فرهنگي استفاده شد.
8. برگزاري مراسم عزاداري در ايام فاطميه و دهه صفر و رحلت حضرت امام خميني(ره) در بيت ودفتر امام جمعه ودر منزل بعضي از مومنين شهر.(اين سنت حسنه همچنان در آن شهر به عنوان يادگار از آن مرحوم مانده است ).

مرحوم مهدوي در 21مهر ماه سال 1382 شمسي از طرف شوراي سياستگذاري ائمه جمعه به امامت جمعه شهرستان جويبار منصوب شد و تقدير الهي بر آن صورت گرفت كه اواخر عمر شريف خود را در اين استان مشغول به خدمت شود وي از همان ابتدا با سكونت در يك منزل اجاره اي , در عين متانت و وقار , فعاليت خود را در آن شهر آغاز كرد .
اخلاص و تقواي آن مرد بزرگ باعث شد كه ظرف مدت كوتاهي نماز جمعه شهرستان جويبار با حضور جدي و گسترده مردم برگزار شود .
مرحوم مهدوي در مدت كوتاه امات جمعه خود در شهرستان جويبار خدمات قابل توجهي داشت كه اجمالا به نمونه هايي از آن اشاره مي شود :
1. تشكيل جامعه روحانيت و ايجاد وحدت و يك دلي ميان علماي شهرستان
2. تاسيس حوزه علميه خواهران الزهرا (س)
3. ساخت منزل مسكوني امام جمعه و تجهيز آن به وسايل مورد نياز
4. تهيه زميني به مساحت 2000 متر مربع جهت احداث مصلاي الغدير
5. ديدار با خانواده هاي معظم شهدا در روز هاي چهارشنبه هر هفته
6. حضور در كليه روستا ها و مساجد شهرستان در شبهاي ماه مبارك رمضان كه به اين وسيله مشكلات مردم از نزديك بررسي مي شد واقدامات لازم صورت مي گرفت

مرحوم مهدوي كه عمري را در پاسداري از آرمان شهدا و حراست از دستاوردهاي انقلاب اسلامي سپري كرده و تلاش و همت خود را در جهت گسترش فرهنگ اسلام و ارزشهاي اسلامي و دفاع از حريم ولايت و رهبري به كار بسته بود سرانجام در سحر گاه روز جمعه , نوزدهم خرداد ماه 1385 شمسي همزمان با سالگرد شهادت دخت نبي مكرم اسلام (ص) حضرت فاطمه زهرا (س) در اثر عارضه قلبي به نداي " ارجعي الي ربك " لبيك گفته و روح بلند و ملكوتيش به ديدار معبود و معشوقش شتافت و همگان را در فراق خود داغدار ساخت .
خوشا به حالش با عشق علي (ع) و اولاد طاهرينش زيست و با اقرار به شهادتين از اين دنياي فاني رخت بر بست .
"وسلامٌ عليه يوم وُلد ويوم يمُوت و يوم يبعثُ حيّا"
روحش شاد و يادش گرامي باد
والسلام و رحمه الله و براكاته


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

taha 18 خرداد 1386
خيلي جالب بود لطفا در مورد عالمان جليل القدر استان بنويسيد
اصغر قربانی 19 خرداد 1386
به نام خدا
ضمن تشکر از اقدام ارزنده شما برای درج این گزارش
در سالیان توفیق زندگی وخدمت در استان علم پرور مازندران از نزدیک شاهد وقار افتادگی سلامت نفس و بزرگواری این عالم وارسته و دلسوز بودم.
روحش شاد با ذکرصلوات بر محمد و آل محمد.
ali 19 خرداد 1386
besyar jaleb bod va kar shoma ghabele setayesh ast khoda in aleme rabbani ra biamorzad enshaallah
محمد 3 آبان 1390
باسلام. ضمن تقدیر و تشکر از درج این گزارش که انصافا آموزنده برای علاقه مندان کسب تقوا و درست زندگی کردن میباشند،خواهد بود.ضمنا اگر تصاویر متعددی از این مرحوم داشتید و ارائه میدادید جالب و جذابتر هم میشد.
قربان شیخی کیاسری 4 دي 1391
بنام خدا . بنده دوسال شاگرد ایشان بودم ایشان از نظر زهد و تقوی صبر بی بدیل بودند .غم از دست رفتنشان خیلی سنگین بود یاد و خاطره آن بزرگوار هیچ وقت فراموش نشدنی نیست . روحش شاد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.133 seconds.